NAGRADE ZA SOCIJALNO PODUZETNIŠTVO

Socijalno poduzetništvo u Hrvatskoj u punom je zamahu. Dokaz tome je i više od četrdeset prijava koje su pristigle na natječaj za godišnju nagradu za socijalno poduzetništvo i socijalnopoduzetničku ideju.

Dio prijavljenih na početku je svog socijalnopoduzetničkog pothvata, nekolicina već postiže odlične poslovne, ali i društvene rezultate, dok se prijavljene ideje odlikuju inovativnošću u poduzetničkom pristupu i obećavaju novu generaciju socijalnih poduzetnika u Hrvatskoj.

Žiri sastavljen od predstavnika Foruma socijalnog poduzetništva, Ministarstva rada i mirovniskoga sustava, Ureda za udruge Vlade RH i Modre niti d.o.o. (koja dodjeljuje novčanu nagradu u iznosu od 20.000 kuna za najbolje socijalno poduzetništvo), nije imao lak posao, ali je u prvom krugu eliminacija odabrao finaliste natječaja za ideju i za socijalno poduzetništvo. U obje kategorije izdvojili su po šest prijava koje se sukladno traženim kriterijima na neki način izdvajaju od ostalih. S nekima su obavljeni i dodatni razgovori, a do donošenja konačne odluke o pobjednicima upoznajte se s finalistima prvog izbora za socijalno poduzetništvo i socijalnopoduzetničku ideju godine.

SOCIJALNO PODUZETNIŠTVO GODINE | Finalisti

1. ACT Čakovec

Ako se ne zabavljaš, radiš to na krivi način, jedna je od rečenica kojima u ACT-u opisuju svoj pogled na rad, poduzetništvo i općenito djelovanje na boljitak čitave zajednice. Tri su društvena poduzeća pokrenuli u ACT-u: ACT Printlab, ACT Konto i socijalnu šivačku zadrugu Humana nova. Sve te tvrtke motivirane su iniciranjem/stvaranjem socijalnih/društvenih promjena, a ne maksimiziranjem dobiti. Ipak, teže financijskoj održivosti kako bi dobit mogla (re)investirati kroz poslovanje ili ulaganjem u zajednicu, stvarajući tako dobra koja svi mogu jednako koristiti. Osim poduzetništva kroz članovi ACT-a aktivno sudjeluju u promociji i razvitku socijalnog poduzetništva u Hrvatskoj i regiji.

2. Udruženje Baranja Bilje

Baranja je ruralno područje sa velikom stopom nezaposlenosti (trenutno oko 6300 nezaposlenih, oko 16% od ukupnog stanovništva) te prilično nepovoljnom obrazovnom strukturom. S tim se problemom bore u Udruženju Baranja i to uz pomoć socijalnopoduzetničkog pristupa: Udruženje “Baranja” osnovalo je SOCIJALNO PODUZETNIČKU ZADRUGU “RUKE” kroz projekt Ekonomsko osnaživanje žena ruralnih područja koji je financiran sredstvima Svjetske banke. Tom prigodom organiziralo je neformalnu edukaciju o plasteničkoj proizvodnji povrća i nabavilo 25 plastenika koji su putem zadruge dodijeljeni na korištenje zadrugarima i kooperantima. Projekt je bio namijenjen nezaposlenim ženama, ženama žrtvama nasilja, samohranim majkama, ženama iz višečlanih obitelji sa primanjima nižim od 1000 kn po članu obitelji.

Cilj rada na razvoju socijalnog poduzetništva kojim se bavi Udruženje Baranja nije proizvodnja paprike ili povrća nego stvaranje okruženja i temeljnih pretpostavki za pokretanje posla uz minimalne rizike i ulaganja za korisnike ideje. Nakon njihovog uključivanja u socijalno poduzetništvo Udruženje im, kroz Zadrugu, pruža podršku kroz znanja i vještine kojima se doprinosi održivosti i razvoju zadruge. S druge strane Udruženje očekuje da se dio prihoda koji nastane razvojem socijalnog poduzetništva usmjeri na financiranje novih projekta i pomoć za zapošljavanje i osnaživanje nekih novih osoba u potrebi. Dio očekivanih prihoda za Udruženja nastat će korištenjem branda “Baranjka” koji će koristiti proizvođači paprike za plasman svog proizvoda.

3. Ekoturistička agencija Zlatna Greda d.o.o.

Zlatna Greda d.o.o. pokrenuta je kao projekt Udruge za zaštitu prirode i okoliša Zeleni Osijek sa svrhom samofinanciranja rada udruge za zaštitu prirode, poticanja održivog razvoja u Kopačkom ritu i Baranji i promocije održivog korištenja prirodnih resursa. Agencija je u 100%tnom vlasništvu udruge i sav prihod koristi se za daljnje promicanje prirodnih i tradicijskih vrijednosti, razvitak Srednjeg Podunavlja te zaštitu prirodnih resursa. Nakon iskustva putovanja s Eko turističkom agencijom suradnici Lonely Planeta- najpoznatijeg svjetskog turističkog vodiča destinacija Kopačkog rita uvrštena je u 17 najzanimljivijih destinacija Hrvatske u novom izdanju za 2011. godinu – Lonely Planeta. Zlatnu Gredu godišnje posjeti preko 3000 učenika, turista, građana i izletnika iz Hrvatske i inozemstva.

4. Roditelji u akciji – Roda

Rodino društveno poduzetništvo je projekt šivanja i prodaje platnenih pelena i pelenaških proizvoda. Na taj način Rode spajaju bolju dostupnost platnenih pelena roditljima u Hrvatskoj, način osiguranja dodatnih sredstava za udrugu, ali i poticaj drugim malim tvrtkama da započnu s proizvodnjom platnenih pelena. Rodine platnene pelene šivaju se u Zaštitnoj radionici u Varaždinu, radionica zapošljava osobe s invaliditetom, a radi od 2006. godine s potporom Varaždinske županije. Ova Zaštitna radionica dobila je nagradu UNDP-a i portala Moj posao za Najposlodavca godine za osobe s invaliditetom za 2009. godinu. Pelene su izrađene od kvalitetnih materijala iz organskog uzgoja: bambusa, organskog pamuka i konoplje. Djeca ih nose od rođenja pa do odvikavanja od pelena, prosječno dvije godine. Takve su pelene zdravije za dijete, prijateljske prema okolišu, a i prema kućnom budžetu. Upotrebom platnenih pelena roditelji mogu uštedjeti i do 5.000 kuna, u što su zbrojeni svi troškovi pranja i sušenja.

5.Udruga Zvono Belišće

Zvono je osnovalo socijalnu zadrugu Mivaart koja se bavi socijalnim uslugama, proizvodnjom suvenira, odjeće i drugih predmeta, trgovinom i nizom drugih djelatnosti koje omogućavaju širok raspon mogućnosti za zapošljavanje marginaliziranih skupina. Trenutno su u servisu za glačanje zaposlene dvije djevojke, a na poslovima uzgoja ljekovitog i začinskog bilja rade članovi udruge, te prihod ostvaren tim aktivnostima udruga koristi za financiranje aktivnosti poput poludnevnog boravka, patronažne službe, mobilnog stručnog tima za podršku, podršku pri osamostaljivanju osoba s poteškoćama itd.

6. Udruga osoba s invaliditetom Prijatelj Metković

Za rješavanje jednog od glavnih problema svog članstva, a to je zapošljavanje, Udruga Prijatelj odlučila je upotrijebiti socijalnopoduzetnički pristup. Nabavila je dva stroja za izradu svijeća od parafina, te kalupe za izradu suvenira od gipsa te počela educirati članove, osobe s invaliditetom za izradu i prodaju urađenih proizvoda. Na prodajnim humanitarnim štandovima ostvarena je i prva zarada koja je reinvestirana u nabavku opreme i repromaterijala. Danas Prijatelji kroz projekt koji zajednički financiraju s Ministarstvom zdravstava i socijalne skrbi zapošljavaju pet osoba. Još četiri osobe zaposlene su i socijalnim poduzetništvom financiraju se njihove plaće. Ostvarena sredstva prodajom proizvoda raspoređuju se na te plaće zaposlenih osoba s invaliditetom i nabavku repromaterijala, a 20% od ostvarenog prihoda Prijatelji uplaćuju na žiro-račun humanitarne akcije „NERETVANSKO SRCE“.

SOCIJALNOPODUZETNIČKA IDEJA GODINE | Finalisti

1. Zadruga za job-sharing: dodatnim kvalificiranjem žene se osposobljavaju za određena poslovna područja – osobni asistent, marketing, PF, web design, prevođenje i slične usluge koje se mogu odrađivati te se nude poslovnim subjektima kao “part time” radna snaga kroz “virtualni ured”. | Prijavitelj ideje: Sanja Ostroški

2. Proizvodnja prirodnog sirupa od bazge zaslađenog stevijom u kojoj bi bili zaposleni članovi socijalne zadruge Put. | Prijavitelj ideje: Proizvodno-uslužna socijalna zadruga Put

3. Uklanjanje i prikupljanje vune i ovčijih koža na Sutivanu radi prerade u ukrasno uporabne predmete i/ili izvoz u Italiju kao izolacijski materijal. | Prijavitelj: Udruga “Svijet kao cvijet”

4. Mini mljekara kapaciteta do 5.000 litara/dan koja bi otkupljivala mlijeko od 50 malih obiteljskih gospodarstava s 3-5 krava za koje nisu zainteresirani veliki otkupljivači. Nakon 5 godina udjeli u vlasništvu tvrtke se prenose na proizvođače mlijeka od kojih nitko ne može biti vlasnik više od 5%. | Prijavitelj ideje: Domaće mlijeko d.o.o.

5. Pružanje usluge smještaja u eko-zaklonima u grani industrije eko-turizam u kombinaciji s autohtonom prehranom te izletima i kupanjem po spiljama otoka Biševa. | Prijavitelj ideje: Mali zeleni & Biševo

6. Proizvodnja proizvoda od ljute (gorke) dubrovačke naranče kroz socijalnu zadrugu koja bi zapošljavala nezaposlene žene ruralnih područja. | Prijavitelj ideje: Udruga Deša Dubrovnik.

Nagrada se dodjeljuje u sklopu projekta SEFOR – Social Entrepreneurs Forum kojega financira Europska unija kroz IPA IV komponentu Lokalna partnerstva za zapošljavanje, a provodi Udruga za kreativni razvoj Slap iz Osijeka, s partnerima Zdravi grad iz Splita i Centrom za tehničku kulturu iz Rijeke.

Preuzeto s www.pomakonline.com